Loader
Rug

Het inventaris overzicht van een gehuurde kamer

Laatst bijgewerkt: @DATUM@

Een inventaris is een uitgebreid overzicht van alle spullen in een woning vóór de aankomst van een nieuwe bewoner of vóór hun vertrek. Deze inventarissen zijn ongelooflijk belangrijk. Hier zijn een paar dingen om over na te denken voordat u uitcheckt om fouten te voorkomen en te voorkomen dat uw verhuurder misbruik van u maakt en minder borg terugbetaald.

Wat is een uitcheck inventaris?

Een inventaris is een overzicht dat de toestand van de accommodatie gedetailleerd beschrijft, kamer voor kamer. Van de staat van de koelkast tot krassen in het bad en markeringen op het plafond, alles in de woning moet in dit document worden vermeld. Er zijn twee inventarissen die moeten worden gedaan voor elke huur: een check-in inventaris bij aankomst, en een check-out inventaris die plaatsvindt bij uw vertrek.

Deze inventarissen zijn een opname van de staat waarin u het appartement inkomt en de staat waarin u het achter zal laten. Dit kan worden vergeleken om aan te tonen dat je aan je verplichtingen hebt voldaan en het onroerend goed in goede staat hebt gehouden. Als je niets hebt gebroken en het appartement in dezelfde staat hebt achtergelaten als dat je er in bent gegaan, ontvang je je borg volledig terug. Als er reparaties moeten worden uitgevoerd, worden de kosten van je borg afgetrokken. Houd er rekening mee dat eventuele degradatie als gevolg van de veroudering van het onroerend goed nooit ten laste van de huurder mag komen.

Zoek een gemeubileerde kamer

Hoe voer je een inventaris uit?

Om het kleinste risico te lopen om een deel van uw borg te verliezen, moet de inventaris zo gedetailleerd mogelijk zijn. Laat een enkele kamer niet verwaarlozen, laat geen beschadiging onbeschreven in uw inventaris bij binnenkomst. Evenzo moeten beschrijvingen als 'goede staat, slechte staat' zo specifiek en nauwkeurig mogelijk zijn om de kans op creatieve interpretatie later te minimaliseren.

Uiteraard is het voor een volledige inventarisatie overzicht van belang dat u als huurder aanwezig bent. Als u afwezig bent voor de inventaris, loopt u risico; de huisbaas kan een andere mening hebben over wat slijtage is of voordeel halen uit uw afwezigheid. Hier zijn een paar tips voordat u de inventaris uitvoert:

• reinig de woning van boven naar beneden • vul gaatjes die door schilderijen zijn achtergelaten en verwijder eventuele lijmvlekken op muren • bekijk de inventaris van het inchecken en vergelijk die met de huidige staat van de woning; kijk of er tekenen of beschadigingen zijn die gemakkelijk kunnen worden gerepareerd.

Check-in inventarissen: geen stress

Om ervoor te zorgen dat u zich geen zorgen hoeft te maken over de uitcheck inventaris, kunt u het beste voorzorgsmaatregelen nemen en goed opletten bij het inchecken. Controleer bij aankomst elke kamer met een bij wijze van een loep en noteer elke kleine fout of merk aan de verhuurder of het agentschap. Scheuren, slijtage, afbladderende verf, laat je aandacht niet verslappen. Zorg ervoor dat je de tijd neemt en de eerste inventaris niet overhaast.

Kijk meerdere keren in elke kamer als je vindt dat dit nodig is. Als je twijfelt, maak dan foto's van eventuele fouten of schade, zodat er geen onenigheid bestaat bij het uitchecken. Noteer of er gloeilampen ontbreken, of er al kalk op de kranen zit, of de afdichtingen op het bad en de douche zwart zijn, enz. Verder, als je iets opmerkt na een paar dagen aanwezig te zijn in het pand, aarzel dan niet om het aan je huisbaas te vertellen. Als je geen incheck-inventaris uitvoert, moet u uw flat, kamer of huis in perfecte staat achterlaten zodra u vertrekt om uw aanbetaling terug te krijgen.

Er zijn nog geen reacties.

Voeg een opmerking toe

Om te kunnen reageren moet u inloggen.